Den 9. - Sobota 21. května 2022Snídaně klasika, bereme auto z podzemní garáže a po asi hodně cesty opět parkujeme v podzemní garáži v samém centru Mardinu. Mardin je takové pěkné město za kopci nad nekonečnou planinou Kurdistánu. Trochu připomíná (na první pohled) istrijský Motovun nebo některá města v Itálii. Na druhý už moc ne, nicméně není na škodu se na pár hodin ztratit v místních uličkách ve snaze o nalezení nejlepšího výhledu, hezké kompozice domů, řady normálních, hipsterských až trochu hipísáckých restaurací, mešit, a malých muzeí. Procházíme si něco mezi poštou a hotelem (těžko říct, platilo se sem halířové vstupné, ale zároveň v pokojích spali lidi), muzeum moderního ruského umění, které se sem hodilo jako pěst na oko a tím to bylo vlastně zajímavé.
Je asi dvanáct a ve dvou restauracích nás - byť mají otevřeno - vyhazují s nehorázným nápadem dát si oběd. Nakonec nám v jedné reštyce udělají lahmacun (čti lahmadžun), takovou místní "pizza" placku s kořením, a čorbu. Ta nikdy neurazí.
Jedeme dolů k hranici se Sýrií do Dary. Takových místních Holašovic. Ehm... nadsázka. Dnešní vesnice v sobě ukrývá fragmenty historického města, zejména dvě cisterny srovnatelné se slavnou cisternou v Istanbulu. Menší, ale stále rozhodně dechberoucí místo. Nějak tady zapomněli vymyslet vstupenky, kasírku, parkoviště, takže se tady parkuje na pankáče, řídí to tady místní Jandarma, všude milión lidí a autobusů a aut. Nechápeme, čekali jsme, že mezi Diyarbakirem a arménskou hranicí už nebude nikde nikdo. Není to tak. A k tomu vedro přes třicet.
Další zastávkou je, tedy měl být, Hasankeyf. Hezké městečko na břehu Tigridu, které ovšem spláchnul Erdoganův projekt přehrady Ilisu, kterou si turecká vláda vyvzdorovala na místních Kurdech, UNESCU, Iráku a prostě zatopila celé město a asi 200 vesnic. Postavila tedy nové město, něco se asi přestěhovalo do muzea, ale každopádně to tady není úplně úspěch, spíš takový projekt na půl cesty - bagry ještě upravují břehy, lanovka, která spojuje Nový Hasankeyf s přístavem vypadá, že nikdy nejezdila a nikdy už ani nebude. Smutný příběh. Nicméně je tu dost lidí a z Nového Hasankeyfu jezdí lodě k tomu, co zbylo ze starého města - pár skalních obydlí na kopci (dnes v úrovni vody) a hrad, dříve na kopci, dnes na poloostrově omývaném vodami Tigridu.
Google vůbec netuší, která bije, naše záložní navigace Maps.Me taky moc ne. Parkujeme tak od přístavu dost daleko, ale dáváme si pěknou procházku a za pár fufníků projížďku lodí po Tigridu
Večer nás čeká poslední z Top3 měst, kam nikdo nejezdí, nic tam není, a proto tam chceme spát. Po Čaji a Nigde je na řadě Batman. Prakticky každý to město zná, je ale mimo hlavní turistické trasy a málokdo se tam jen zastaví. Přitom naprosto předčilo naše očekávání. Ano, možná připomíná Havířov, ale tím je právě dokonalé. Výškové budovy, moderní bulváry, fontána na kruhovém objezdu v centru. Čekal jsem, že místní města budou jako cvičky přes kopírák. Urfa, Dyiarbakir, Mardin, Batman. Nic nemůže být dále od pravdy, každé je úplně jiné.
Vzhledem k faktu, že jsme se dostali na území Kurdistánu a pryč od posledních atrakcí, za kterými jezdí turečtí a občas, velmi zřídka, i přespolní turisti, najíždíme na novou strategii: TopHotel600. Nejlepší hotel ve městě. Tedy nejlepší hotel ve městě, o kterém se nám podaří zjistit, že tam mají třílůžáky (což obvykle diskvalifikuje Hiltony, Ramady a podobné, které disponují maximálně kombinací dvojlůžko+jednolůžko).
V Batmanu jsme zvolili hotel Mezopotámie v nejcentrovatějším centru. Cena na internetu nehraje úplně roli, prostě přijdeme na recepci, ukážeme fotku třílůžáků, recepčák řekne cenu do 600 lir (900 korun) za pokoj se snídaní a máme vymalováno.
Projdeme si pár ulic, nic tu není. Tedy nic moc batmanoidního. Viděli jsme v krámě dětský batoh s Batmanem, nějaký butik s Batmanem v logu, a pak už nic. Škoda. Dáváme jídlo, nějaký kebab jak kdo chce, v cukrárně krásný dobrý zákusek (deficit cukru

za cenu stejnou jako jídlo, a pak ještě kupujeme Tekelu nějaký ten Efes na pokoj... Hotely tu obvykle mají jasná pravidla: Na pokoji se nemohou ubytovat nesezdané páry, a na hotel se nesmí nosit alkohol. První pravidlo musel řešit Roman s Pavlínou, ti ho řešili tak, že ho neřešili a nikdo se neptal. Teda jednou mě, já jen odkýval co chtěl recepční slyšet (v Urfě). Druhé pravidlo spraví černý igelitový sáček, co recepční nevidí, Alláha nebolí.
S Patrikem se ještě zastavujeme na airsoftové střelnici (30 ran za 20 korun) v jednom z obchodů. Já to nevyhledávám, ale Patrik testuje.


























Den 10. - Neděle 22. května 2022Snídaně klasika, není moc co popisovat. Sedáme do Dacie (pardon Renaultu) a míříme k severu. Malá odbočka k našemu autu: má dost mizivou výbavu. Vzadu švihadla, zrcátka s manuálním štelováním, manuální klimu a žádné rádio. Tedy na první pohled. Rádio se dá ovládat na volantu a na displayi na palubovce, když se proklikáte meníčkem s průměrnou rychlostí a nastavením času. Dost nešikovné. Panel klasicky na sloupku u klimatizace prostě není. Ale má to bluetooth, takže alespoň můžeme pustit české rádio nebo něco ze Spotify nebo Youtubu. Jen se to strašně blbě ovládá, musí to dělat řidič a přijde mi to na palici. Zase má ale auto integrovaný držák na mobil.
Kousek nad Batmanem se u městečka Malabadi klene přes stejnojmennou (tedy Batman) řeku most, který byl předevčírem v Dyiarbakirském muzeu popisován jako největší obloukový most světa své doby (nebo nějaké nej prostě). Starší než Karlův, hezky opravený, se zajímavýma fičurama, třeba místností v mostu, která zřejmě sloužila pro posádku výběrčích mýta, s vlastním "WC". Místnost k podobnému účelu slouží dodnes.
Nemáme dneska žádný zásadní plán, chceme si projet průsmyk Karabet Gecidi, což se zdá v pohodě a samotný průsmyk je v klidu (v létě) a je tu dobrá cesta. Začíná ovšem v městečku Bahčesaray a dostat se sem od hlavní cesty, z města Bitlis, není úplně jednoduché. Už samotná odbočka je porod, protože křižovatku před Bitlisem zabrala armáda/policie a udělali si tady tak šikovně pevnost, že navigace vůbec netuší, která bije a musíme projet dvakrát (koukají na nás jako na blbce) přes váhu pro kamiony, abychom odbočku našli. Od hlavní silnice do Bahčesaraje je cesta mnohem větší adrenalin než samotný Karabet Gecidi, je úzká, vede malýma vesničkama kde je ještě užší, vůbec nemáme pocit, že jedeme dobře. Určitě se do Bahčesaraje dá dojete jinudy.
Za průsmykem (v necelých 3000 metrech) pak obědváme nějaké kebaby se zeleninou, hodně masa, ale zase za na místní poměry vysokou cenu. Ale něco jíst musíme. Pak už konečně sjíždíme k jezeru Van. Nemáme v plánu jet trajektem pro vlaky, byť se to velcí cestovatelé dělají. Nedává to totiž smysl, loď jede asi 7 hodin a po silnici to dáte za necelé dvě.
Na jižním okraji jezera je několik arménských kostelů, z nichž nás zajímá jeden, Akdamar, který je na ostrově a jezdí se sem loďkou. Podobný systém jako včera, za pár desetikorun zpáteční lístek, jede se asi dvacet minut. Prohlídka ostrova OK, hodně lidí, ale Turky kostel moc nezajímá, takže dovnitř vlastně ani moc nechodí.
Samotné město Van je strašně roztahané, samé semafory a čtveráky. Co je to čtverák? Čtverák je typická turecká křižovatka, která mate navigace, které si myslí, že jde o okruhový objezd. Obvykle se tak kříží dvě cesty, říkejme jim hlavní a vedlejší. Na obou se od sebe vzdálí jednotlivé směry, a hlavní s vedlejší se kříží tak, že vzniknou čtyři křižovatky. Mohou být osazené značkami, nebo ve městech častěji semafory. Ty jsou buď inteligentní (odbočujete doleva, tak přes všechny tři semafory, které musíte projet, máte zelenou), nebo polointeligentní (dva za sebou jsou zelené, když jedete rovně, ale třetí - když jedete doleva - už je červený). Celkem to asi funguje a tohle řešení jsme potkávali každý den stokrát od západu k východu. Na dálnicích tureckého typu (jakákoliv jiná než superdálnice Izmir-Istanbul-Ankara-Urfa) jsou čtveráky obvyklé i pro otáčení. Tam kde by na Ukrajině nebo v USA byly dva U-Turny, tam je v Turecku čtverák. U nás je něco podobného u Kauflandu v Praze na Ládví, nebo odbočka z Gočárova okruhu směr Olomouc v Hradci.
Čím víc na východ, tím víc policejních checkpointů, ale myslím že nám jednou koukali do kufru a dvakrát třikrát vzali do ruky pasy. Obvykle zafungovala otázka "English?" jako průkaz turisty nejváženějšího. Čím víc řádných checkpointů, tím míň checkpointů nahodilých, tedy policajtů jen tak u cesty.
Celé Turecko je vybavené na (nadsázka ahead) každém kruháku, čtveráku nebo normální křižovatce maketou auta a policajta. V různých obměnách, obvykle snadno rozpoznatelné, protože zatímco dvoutunové auto sedí v křoví u cesty, maketa jakoby levituje v nepřirozené poloze.
Čím víc na východ, tím hůř funguje navigace. Maps.me nemá tolik bodů zájmu a ani Google není vševědoucí. Najít vanský hrad není úplně problém, ale mapy neobsahují parkoviště a tak nakonec parkujeme na jednom, které není úplně blízko. Navíc tam opruzujou otravné heloumajfrend money money fakjů děti. No co už, hrad si projdeme, dolů se těšíme, že děti za dvě hodiny stihly vysmahnout, ale ne, fakjů money money. Nejsou zvyklé na to, že by jim někdo odporoval, stačí na ně trochu zvednout hlas a pustí nás ven (držely mrchy bránu).
Dnešní Google přinesl zásaní informaci, že ve městě vlastně není žádný super hotel, kde by měli trojlůžáky, tak bereme hotel Dosco a nakonec to není špatné, nenadchne, neurazí.
V nedaleké restauraci dáváme Pide, obsluha se snaží konverzovat, a to i přes zjištění, že kurdsky ba dokonce ani turecky neumíme.










Den 11. - Pondělí 23. května 2022Snídaně v hotelu je velmi slušná, potěší bábovka, která sice není úplně jako doma, ale je to prostě mramorová bábovka a kdo by tady u hranic s Íránem mohl chtít něco víc.
Za městem najdu místo na Googlu označené jako Ďáblův most, což se ukáže jako hodně Dčková atrakce ale budiž, zajímavější jsou rozhodně vodopády Muradiye, vlastně zatím nejlepší vodopády, jaké jsme tady viděli. Vody je dost, zato lidí je málo, lépe řečeno nula. Vstupné se tady asi neplatí, rozhodně ne takhle ráno. Jsou tu dvě parkoviště, vyplatí se projít si celou trasu od jednoho na druhé, protože kaskáda vodopádů je delší, než se zdá. Tipuju to tak, že místní sem jezdí na pikniky (u každého většího města je nějaké obří piknikoviště), teď tu každopádně není ani noha, jen kramáři a hospodští připravují své provozovny na příjezd turistů.
Projíždíme nepříliš zajímavým městem Dogubayazit, kde je asi jediná zajímavost - Ishak Pasha Saray. Ve středoevropské terminologii bychom řekli asi zámek - taková původní pevnost přestavěná k obytným účelům. Je na kopci, ale zároveň pod kopcem, a je odsud pěkný výhled. Asi i na Ararat, ten se ale schovává v mracích. Občas vykoukne jen sousední kopec - Malý Ararat. Má to tu jen jednu nevýhodu, je tu různě kolem stavební materiál, kolečka, bagříky, prostě to vypadá, že je tu rekonstrukce a zavřeno.
Jeden místní borec ale říká, že máme přijet v jednu. Za dvě a půl hodiny. Dobrá tedy. Jedeme "zadní" cestou k Noemově arše. Kdo by nechtěl vidět Noemovu archu. Zadní cesta je asi 20 kilometrů nezpevněné silnice, sjízdné osobákem, ale musíte mít trochu cit pro auto. Silnice začíná přímo u "zámku" přes vesnici Besler do Üzengili. Tam je takové malé vybydlené "muzeum" archy, kde spí hlídač. Ten když ho vzbudíte (asi by stačilo zaparkovat opodál a nehlučet

) vyleze, archu vám ukáže (z dálky prstem) a inkasuje vstupné (asi 25 korun). Kdyby tam nebyl (nebo spal), vyfotíte totéž zdarma. Oficiálně se projít přímo k hliněné vráse v terénu nedá (200 metrů vzdušnou čarou od návštěvnického centra), ale myslím, že tady u hranice s Íránem je za peníze všechno možné. Kdybyste moc chtěli, tak by asi nebyl problém nastudovat si reliéf na googlu a vzít to trochu obloukem.
Od visitor centra vede spojka na hlavní (asfaltová, takže přes Besler rozhodně nemusíte) na silnici z Dogubayazitu na íránské hranice. Po ní se vracíme zpět do města na oběd, dáváme, světe div se, kebab (tentokrát ve formě špízu), ten kuzu, ten tavuk, a vracíme se nahoru i Ishak Pasha Saray. Už je otevřeno, vstupné je nějakých obvyklých asi 25 korun. "Zámku" z velké části chybí střecha, část je nahrazená novou průhlednou plastovou, která má spíš chránit památku před deštěm než sloužit jako střecha stabilní. Vybavení žádné, funkční mešita namísto klasické hradní kaple. Hodně místností s krbem.
Potřebujeme benzín (ne nijak akutně), ale asi na dvou benzínkách nás otočí s tím, že benzín není. Nevíme, jestli je ho v regionu nedostatek, nebo po něm prostě není poptávka a tak ho nevedou a mají jenom naftu. Nabíráme až v Igdiru, kde jsme se rozhodli spát. Čím víc na východ je nutné spát ve městech, protože jen tak hotely kolem cest tu prostě nejsou. Igdir je zajímavý asi jenom tím, že je tu postavený (aktálně v rekonstrukci) kontroverzní pomník arménské genocidy. To by nebyl takový problém, kdyby to nebyl pomník genocidy páchané Armény na Turcích. Jeden z mnoha důvodů, proč se Arméni a Turci nemusí, je i tenhle překrucovací pomník - byť samozřejmě špínu za nehty měly asi svého času obě strany.
Google, Booking a jejich kamarádi nám jako nejlepší ubytko ve městě vybraly hotel Dedemin. Máme ale čas, tak si projdeme sousední Gold, samotný Dedemin a pak ještě o kus dál hotel Star Royal. Ukázalo se, že nejlepší je Dedemin, navíc za nejnižší cenu. Nemusíme zrovna hlasovat, navíc před Dedeminem máme zaparkované auto a nemusíme nic řešit.
Zevlujeme na hotelu (neboť prší), pak si skočíme do reštyky ten pro durum, ten pro burger a ten pro iskander. Všechno dobré. Já s Patrikem máme ještě nějaké úkoly, co máme nakoupit, Igdir je pro to ideální, jsou tady kolem tři supermarkety (Migroš, BIM a Šok). Čtvrtý častý supermarket v Turecku je A101, ten se nám ale vyhýbal a nikdy jsme v něm nebyli. Migroš (a asi i ostatní) mají i větší varianty, Migroš MM a Migroš MMM. Tam už pak mají i zahradní nábytek, sportovní vybavení, stany, základní elektroniku a tak.
Co se cen týče tak supermarkety jsou o fous levnější než večerky po městech, ty jsou o fous levnější než restaurace a benzínky. Třetinka Coca-Coly v supermarketu stála v době naší cesty 6,5 liry, ve večerce, na hotelu třeba 8 lir, na benzínce a v reštice třeba 10 lir. Půllitrová voda v supermarketu něco kolem 1,5 liry, ve večerce 3 liry, v hospodě 5 lir. Extrém byly obchody u památek, tam si dokázali říct za vodu 10 lir, za colu i 23 lir, to byl asi rekord. Podobně je to s čajem, o tom jsem psal, standard jsou 2 liry, ale můžete zaplatit i 5 nebo 10, záleží kde. Standard u zmrzliny je 5 lir za kopeček, u památek ale může zmrzlinářům třeba i jebnout a pak chtějí 20 lir.








Den 12. - Úterý 24. května 2022Snídaně zase klasika, člověk by si dal nějakou arménskou změnu (centrum Jerevanu je od centra Igdiru jenom 50 kilometrů), ale nic. Martin se vůbec nevyspal, už včera mu nějak nebylo dobře, asi alergie (mě to taky chytá, spíš taková otravná rýmička). Jde tedy dozadu pospávat a Patrik se upgraduje na místo prvního důstojníka. Já budu dnes celý den kapitánovat, obvykle řídí Martin dopoledne a já odpoledne.
Když jsem si na hotelu hrál s mobilem, našel jsem po cestě do Ani, našeho hlavního dnešního cíle, jakési jeskyně, o kterých toho internety moc neví. Jeskyně Tuz (Slaná jeskyně). Ve stále funkčním dole zpřístupnili část pro turisty, nasvítili, udělali tady sanatorium... a když špatně odbočíte, vstoupíte do síně, kde jezdí bagry a koukáte na borce v helmách. Zajímavé, vstupné klasicky za euro plus mínus autobus.
Ani. Hlavní město Arménské říše, jedno z největších měst na světě, dnes v Turecku (byť úplně na čáře, jako ten chrám, o který se pře Kambodža s Thajskem). Někdo dostal skvělý nápad postavit sem čtyřproudovku. Úplně zbytečnou. A dost levně vypadající. Největší díra v Turecku, kam vede čtyřproudovka. Na konci čtyřproudovky taková slabší vesnice (Ocakli) a za ní parkoviště. Areál je ale tak velký, že tu můžete strávit několik hodin. My jsme potřebovali asi dvě. Jsou tu pozůstatky hradu, kostelů, mešity, hradeb, je tu taková "malá Kappadokie", údolí s dírami ve skále. A krásné vyhlídku na meandry řeky Arpačaj (arménsky Achurjan) za níž, jen pár desítek metrů od vás, jsou arménské strážní věže a malá vesnice/základna s poetickým názvem Charkov.
Kolem roku tisíc mohlo město obývat na sto tisíc obyvatel. Pak ale přišli Mongolové, zemětřesení a město začalo upadat, až bylo někdy v 17. století opuštěno. Dodnes je Ani pro Armény symbolem jejich státnosti, byť se jich sem vzhledem k uzavřené hranici asi moc nepodívá. Kdo sem ale zamíří určitě, jsou Češi. Znáte to, dojedete do největší zadnice nějakého toho státu, a potkáte tam Čechy. Navíc s českou SPZkou. Dáváme si navzájem nějaké tipy a loučíme se. Oficiálně obracíme k západu.
Nějak nemáme hlad a prší, tak frčíme až do města Erzurum, kde bychom se chtěli ubytovat. Volba padla na zdaleka nejlépe a nejmoderněji vypadající hotel Čatalkaya. Leje. Máme kliku, hned vedle vchodu je volné místo k parkování (jediné volné široko daleko) tak se tam nasáčkujeme, jdeme (bez báglů, to je naše strategie - nevypadat že nemáme jinou volbu) na recepci a za chvilku už bydlíme v obřím pokoji se čtyřmi velkými postelemi. Přes hodnocení asi 9,7 je v hotelu milión chyb (nelogické vypínače, zásuvky atp.), ale při ceně pár stovek na hlavu to moc neřešíme.
Pořád prší, tak dáváme v hotelové retauraci, která ač vypadá luxusně, je celkem normální co se cen týče, takovou obědovečeři ve formě polívky, já ještě teda si dopřávám ruský salát. Když se počasí trochu vylepší, tak jdeme nejdříve na jih od hotelu přes kopec s hradem podívat se na starou mešitu, která je moc pěkná. Nějaký starší týpek, asi místní imám, nám lije nějakou srágoru na ruce. Zblblí z covidu jsme mysleli, že je to desinfekce, ale byl to nějaký růžový parfém a držel se nás hodně dlouho. Kvalitka. Mešita je pěkná, vedle je ale zmrzlinárna a tak místo večeře dáváme zmrzlinu. V krámě s čajema nakupujeme, co se včera nepovedlo v supermarketech a pak se jdeme podívat severně od hotelu na místní nádraží. Místní "Erzurum Station" je totiž taková povinnost fanoušků deskové hry "Ticket to Ride Europe". Pro ostatní: nádraží. Nenadchne, neurazí.













Den 13. - Středa 25. května 2022Asi nejlepší snídaně, když pominu čaje, cukr, pepř a takové drobnosti tak jsem napočítal asi 80 druhů jídla od salátů, čalamád, oliv přes sýry a salámy až po různé marmelády a medy. K tomu několik druhů pečiva, jako o úroveň jinde. Do mé jedničky v tomhle oboru, hotelu Sofitel ve Varšavě, to má sice úrovní daleko, ale na Turecko je to jednička.
Dneska nás opět klamal Google. Chceme jet ke klášteru Sumela nedaleko Trabzonu. Měla tam vést "zkratka" ale tam kde je na google maps cesta, je ve skutečnosti jen nějaká strouha. Ztratili jsme asi hodinu a čtvrt a dost benzínu, musíme zpět na hlavní, nabrat každým dnem dražší benzín a pak do městečka Mačka, odkud vede jediná správná oficiální silnice ke klášteru. Klášter Sumela je taková místní továrna na peníze. Platíte vstupné na příjezdové cestě, pak parkovné, pak za autobus, který vás odveze posledních pár kilometrů z parkoviště na vyšší parkoviště, odkud už musíte pěšky.
Značná část kláštera není přístupná a všude se něco opravuje, jako nezanechalo to ve mě úplně optimální pocit byť lokace je úžasná ve svahu mezi kopci. Tím jak jsme ráno ztratili čas tak máme bobeš, jestli stihneme jeskyni v Čalu. Stihli jsme, je to trošku složitější ji v horách najít (schválně si to najděte na Googlu), ale cesta je vlastně dobře značená, jen člověk musí víc věřit terénní navigaci (hnědé směrovky) a míň Googlu. Rozhodně je třeba přijet od pobřeží z města Akčaabat, případně z Vakfikebiru přes vesnici Tonya (tudy se budeme vracet k moři). Google to vede od Mačky a to je prý nesjízdné - říkaly internety.
Jeskyně je zajímavá tím, že vlastně celý "okruh" (jeskyně je spíš ve tvaru písmene Y, po několika stech metrech se dělí na dvě větve) jdete po drátěných rohožích nad potokem, takže je v ní dost hluk, občas nějaký menší či větší vodopád. Přímo nad vchodem do jeskyně je restaurace, a protože jsme a) ještě nejedli a b) ještě si nikde nedali Gözleme, které tabule inzeruje a c) ještě nejedli v jeskyni, není co řešit. Jíme tak konečně populární jídlo, na které dosud nedošlo: takovou plněnou placku, spíš než chleba připomínající palačinku. Existují různé varianty, bramborová, sýrová, zelná, masová a možná i nějaká jiná. Tady mají sýrové a bramborové, obě dobré, nám víc chutnala sýrová. Bramborová zase dost připomínala náš český bramborák. K tomu samozřejmě čaj, tomu se nedá uniknout. Kontrolní otázka? Proč má správná turecká čajová sklenička tvar lehce připomínající přesýpací hodiny, tj. je uprostřed zúžená? Dozvíte se na konci pořadu.
Vracíme se přes zmíněnou vesnici Tonya na pobřežní silnici. Upřímně, pobřežní silnice od Gruzínské hranice přes Trabzon do Samsunu (a možná i dál) je největší tragédie tureckého inženýrství. Je to taková nekonečná Jadranská magistrála. Pořád semafory, čtveráky, přechody každých sto metrů, pořád policajti, falešní i praví, pořád hospody, benzínky, ruch, baráky, hotely. Jedno město stovky kilometrů dlouhé. Občas je pravda nějaký nový úsek/tunel, který nevede mezi městem a pláží, jinak ale máte pocit, že jedete po náplavce ve Splitu. Vlevo baráky, vpravo moře. Furt, mnoho hodin. Hnus, je to strašně únavné, pořád se kolem cesty courají lidi, oči na šťopkách.
Jinde v Turecku se jezdí skvěle, ale tohle pobřeží (a předpokládám jižní "dálnice" D400 nebude o moc lepší) je děs.
Stmívá se před osmou, o půl osmé chceme dojet na hotel. Plánovali jsme, že minimálně do Giresunu nebo Bulančáku, nakonec jsme skončili v hotelu Vona v Ordu. Opět klasika, vybrat na netu to nejlepší s třílůžákem, přijet na místo, dostat dobrou cenu, ubytovat se a jíst. Nikde není žádná normální hospoda pro lidi (všechno vypadá moc luxusně, chceme kebab a ne restauraci s tučňákama), nakonec kupujeme nějakou sváču v Migrošovi a meloun. O melounu mluvíme pár dní, ale kupte si u cesty desetikilový meloun. V Migrošovi měli čtvrtku, to se vyplatí (a dá rozpitvat švýcarákem).
Takže k večeři je trochu netradičně meloun. A čaj, jakmile jsme se vrátili na hotel, museli jsme přijmout pozvání šéfíka hotelu na čaj. To se neodmítá.










Den 14. - Čtvrtek 26. května 2022Snídaně v pohodě, vajíčka, jinak klasika. Dnes se musíme pohnout k západu. Ráno nás čeká skoro 600 kiláků. U Samsunu uhýbáme od pobřeží, protože to prostě nejde. Navíc ke všemu, co jsem už napsal, je tohle hlavní kamioňácká trasa z Gruzie. Za Samsunem provoz trochu opadá, byť je tu kolem cesty pořád živo - v jednom úseku na 50 kilometrech tak 1000 (nekecám) hospod. Netušíme, jak a kteoru si vybrat, tak jedeme dál, až hospody přestanou a zastavíme na jednom odpočívadle s mešitou, záchody a jen jednou hospodou, kde si dáme nějaké hovězí s rýží. Dobrý. U města Tosya odbočujeme na "panoramatickou zkratku" a téměř na výpary dojíždíme k benzínce (trochu testujeme na vrácení auta) u města Kastamonu. To pak po obchvatu objíždíme a kolem čtvrté parkujeme v Safranbolu. Je tu takový místní "park kultury a oddechu JF", nebo taková malá Dolní Morava - areál s atrakcema - houpačka, vystřelování na gumě, zipline, skleněná vyhlídková platforma, domek vzhůru nohama a takový menší kaňon s dřevěnými chodníčky. Proč ne, vyzkoušíme všechno, a pak se jedeme do města ubytovat.
Safranbolu má dvě části, novou, nezajímavou, a pak starou (Unesco) s kamennými domy, z nichž řada slouží jako konaky, čili tradiční turecké hotely. Jeden máme vyhlídnutý, ale na recepci nikdo, a když voláme na číslo, tak prý volný pokoj nemají (booking si myslí, že ano), nakonec se ubytováváme v Konaku Hanedan. Místní šéfík "Kamil" nám chce všechno ukázat a vysvětlit, ale používá k tomu překladač dost nešťasným způsobem: Namluví dlouhý text do mobilu a ten nám to přečte anglicky. Jenže překlady z turečtiny nejsou obvykle kvalitní a takhle už vůbec - smysl dává tak 30%. Nechceme mu kazit radost.
Samotné Safranbolu je krásné městečko známé pěstováním (logicky) šafránu, ten kvete na podzim, takže pešek, ale prodávají tu různé výrobky od mýdla po zmrzlinu. Tak proč si nedat šafránovou.
Safranbolu je je pořádné bludiště, uliček a schodišť je mnohem víc, než si kterákoliv navigace myslí, a tak není úplně snadné se tu pohybovat. Navíc zprvu jsme odmítali naháněče restaurací, pak začali zavírat a my jsme kolem osmé jedli nějaký sendvič, protože už nic jiného nebylo. Ale tak jako ani půst by nás asi nezabil. Hlavně jsme konečně koupili rakiji. Jenom teda neteče, je tam takový ten plastový nesmyslný ventil, který nefunguje, tak googlíme, jak se ho zbavit.






Den 15. - Pátek 27. května 2022Snídaně je klasická, jenom servírovaná netradiční formou - žádný bufet, paní nám pořád nosí na stůl malé mističky tu s tímhle, tu s oním, těžko se orientuje v tom, co ještě dorazí a co se s čím hodí. Je taky celkem pozdě, ale vlastně nám to nevadí.
První dnešní akce je jeskyně Bulak v kopci nad Safranbolu. Vedou tam dvě cesty, ale dle očekávání jenom jedna je sjízdná. Hodilo by se vrátit tou druhou a vyhnout se městu, ale ta nevypadá schůdně pro osobák a tak musíme projet znovu celým roztahaným kopcovatým moderním Safranbolu. Jeskyně každopádně za návštěvu stojí, byť vnitřní vybavení, zejména osvětlení, nevyhovuje standardům a pokud máte baterku, vyplatí se vzít si ji s sebou.
Další jeskyně je podle mapy nad městem Zonguldak. Když jsme se ji snažili najít na googlu, dospěli jsme k tomu, že je ve skutečnosti v městě Eregli asi 50 kilometrů západně. Ukázalo se, že jeskyně existují obě. Ta u Zonguldaku je hodně zajímavá. Je poměrně velká, největší jakou jsme tady zatím viděli (a uvidíme), šlo se dost možná kilometr od vchodu a pak stejnou cestou zpět. Zase jsme tady chytili autobus školáků, ale jinak poměrně klid. Jeskyně Gökgöl je zajímavá ještě jednou věcí. Leží totiž na okraji města (Zonguldak) na maličkém odpočívadle u dálnice (D750) ve směru k moři. V opačném směru byste se museli nějak otočit. Satelitní fotky na googlu ani streetview není přesné, silnice vypadá dost jinak a jeskyni přistavěli moderní infocentrum. Parkoviště ale není podle mě dostatečné na to, že na prohlídku bedete potřebovat tak hodinu. Každopádně skrytá perla černomořského pobřeží jen tři a půl hodiny od Sabihy. Rozhodně stojí za návštěvu.
Na cestě do Eregli nás zláká jedna restaurace, zase tady dělají gözleme. Místní servírka ovšem netuší, jak se s náma domluvit. Některým Turkům to jde samo, jiní se tváří že nechápou, že bychom v restauraci mohli chtít jíst. Jídelák nemají, je to fuška. Do "konverzace" se vloží týpek od vedlejšího stolu. Těžko říct, jestli to byl majitel, boss místních dolů, cementárny, autobazaru nebo jenom náhodný kolemjedoucí. Uměl každopádně německy a nakonec nám objednal asi pět porcí gözleme různých druhů, k tomu ještě nějaký salát nebo okurky nebo co, čaj, jako platili jsme raketu (asi 300 korun), ale ještě jsme si spoustu jídla nechali zabalit na večeři. Náš "Němec" nám ještě popisuje krásy okolí, hlavně jeskyni, o které jsme nakonec pochopili, že je Gökgöl, kde jsme byli ráno. A pak nějaké jezero, které na googlu vypadalo dost obyčejně. Na místní poměry asi libová věc, ale v rámci celého Turecka dčková atrakce.
Jedeme tedy dál podle plánu do Eregli, kde na jednom sídlišti je jeskyně. Tedy tři jeskyně. Takové lepší díry do země, celkově slabší, trochu přikutané člověkem, ale OK, proč ne, máme čas.
Hodilo by se nám přespat ve městě Bolu víceméně přesně na půl cesty mezi Ankarou a Istanbulem, kdysi jsem tudy projížděl autobusem. Nabízí se v podstatě jenom jeden hotel, a to penzion Evren Konukevi, protože je v samém centru u pěší zóny a má vlastní parkoviště. Ukázalo se to jako vcelku dobrá volba, cena jako vždy do 600 lir, tak bereme co je a nemusíme hledat dál. Máme čas, večeříme dovezené studené gözlemáky a pak si pomalu procházíme poměrně hezké centrum s dlouhou pěší zónou, nakupujeme nějaké poslední suvenýry, koukáme do místní mešity, jestli nám zase nějaký imám neočistí ruce od hříchu, dáváme si zmrzlinu a plánujeme, jak si dáme točené pivo. Našli jsme totiž dvě tekelové hospody. To není vůbec samozřejmá věc. V první ale vůbec nemají pípu, pro pivo jdou k lednici. Jeden důvtipný host ale naznačil, že naproti, tam že jako jo. Tak jdeme naproti. Do patra, netušíme, jestli je to hospoda, bordel nebo co. Nakonec to fakt byl asi bar. A měli tam pípu! A naprosto neschopný personál. Ukazujeme pípu, ukazujeme sklenice, oni jako že jo, jo, a pak přinesou flaškové. Poslali jsme je dopr... než stihli lahve otevřít. Jako kdo normální jde do hospody dát si flašové pivo? Tak nic. V normálním tekelobchodě kupujeme Efes a dáme si na pokoji. Není nám přáno.
Tak a teď k té skleničce čaje ve tvaru přesýpacích hodin (schválně to nedávám na konec, jak jsem avizoval, protože můžu). Tenhle tvar umožňuje pít sypaný čaj téměř až do dna, těžší "lógr" se zachytí ve spodní baňce a vy tak pijete jenom tekutinu, nikoliv listí. Je to velmi funkční a praktické, nicméně skleničky se dnes často používají i na sáčkový čaj kde to postrádá smysl. Kanada hokej vymyslela a Češi ho dovedli k dokonalosti, píše se v knížce o Naganu, kterou mám doma. Češi zase vymysleli kostkový cukr, a Turci ho dovedli k dokonalosti tím, že každou kostku individuálně zabalili do papírového futrálu. Když si tak ve čtyřech lidech dáte po dvě kostky, máte rázem plný stůl papírků. Nevypadá to příliš esteticky. Chudáci stromy.














Den 16. - Sobota 28. května 2022Snídaně tentokrát velmi tradiční, jen ji musíme najít. Už jsme snídali v přízemí, na střešní terase, tentokrát snídáme v hotelové kuchyni (linka a lednice jsou ve stejné místnosti jako stoly) na druhém patře. Bydlíme ve čtvrtém, výtah jezdí mezi prvním a třetím patrem (recepce je v nule). Takové trochu zvláštní uspořádání. Ze snídaně mě vlastně nic nezaujalo, tak jedu tradičně chleba s máslem a nutelou. To me nikdy nepřestane bavit.
Při odjezdu hrajeme trochu tetris na parkovišti, které je prťavé a jsou tam čtyři auta, což je maximální kapacita aby všechna mohla odjet. Jen to naše je trochu horší vyparkovat.
Co jsme v Turecku rozhodně chtěli a museli navštívit je "Disneyho vesnice" známá jako "Burj Al Babas" u města Mudurnu (
https://burjalbabas.com/). Šílený developerský projekt městečka sestávajícího z asi 700 vil ve tvaru "zámků", z nichž dnes stojí podle odhadů 530-570 domů v různém stádiu stavby, ale žádný dokončený. Žádný z nich třeba nemá dveře, většina z nich nemá ani všechna nebo žádná okna, některé ani střechu. A areálem se prohání vítr. Dva vstupy střeží ochranka, bohužel se nedá dovnitř. Podle zdrojů z internetu byla prodejní cena každé vily kolem čtyř set tisíc dolarů. Jenže to nějak neklaplo, projekt zkrachoval, hodně lidí přišlo o peníze a skutek utek. Těžko říct, jaký je plán. Každopádně čím déle domy chátrají, tím složitější bude je dostavět. A prodat za nějaké rozumné peníze. Navíc v regionu uprostřed ničeho, žádné větší město v dojížděcí vzdálenosti, sídliště kde je jeden barák jako druhý, škaredý, kýčovitý zmetek. Na rozestavěných domech je vidět, že kvalita není rozhodně ohromující. Aktivita na sociálních sítích a webu se zastavila někdy v roce 2018, nicméně stavba asi už dříve. Plán to asi byl hezký, podle webu to mělo vypadat o dost lépe, než jaká je realita. Centrem měl být asi hotel/lázně, nicméně nevím nevím. Spíš to někdo koupí za mega celé a bude sem vybírat vstupné jako do města duchů.
Potřebujeme projet městem Göynük, všechny vjezdy střeží policajti. Naštěstí nás po klasické otázce "English?" pustili, ale kontrolovali nás (nebo chtěli) asi třikrát. Připravovala se tam nějaká oslava čehosi, asi měli přijet nějací papalášové.
Dnes budeme spát ve městě Iznik, v západním světě známějším pod řeckým jménem Nikaia nebo latianský Nicaea. Někdy ve čtvrtém a pak znova v osmém století se tady sešli zástupcí různých odnoží rybářského kroužku a řešili, jak to vlastně tenkrát bylo (Honzo!). Jestli je Ježíš Bůh, jestli je Bůh zároveň otec, kdy mají být vlastně velikonoce, jestli v kostele můžete koukat na obrázky svatých, nebo by byly lepší jen ornamenty jako v islámu a takové ty důležitosti, které nakonec každá odnož spolku dneska stejně vykládá po svém. Nabízí se otázka, proč se křesťani sešli v takové p*deli. Ono tehdy bylo křesťanské hlavně Řecko, Arménie, Sýrie, Egypt, tak to tu asi dávalo tak nějak smysl. A z Istanbulu co by kamenem dohodil. Proto tady zasedáme i my.
Děláme menší hotel-shoping, máme vybraných pár hotelů, ale buď chtějí moc peněz za málo muziky, nebo nemají bazén. Nakonec bereme hotel Iznik sice s bazénem, ale nepoužitelným (je z něj spíš líheň komárů), za to za dobrou cenu.
Procházíme si město, jsou tady hezky zachované hradby, místy rozebrané, místy prostřelené moderní silnicí, ale z původních třeba pěti kilometrů deset metrů vysoké zdi se určitě 75% zachovalo. Další obranu města tvoří jezero, pod jehož hladinou, někde metr dva, se nachází základy kostela, kde se snad měly koncily konat. Asi. Teoreticky se na kostel dá podívat. Pokud a) není jezero plné sinic, jako teď, b) není kostel obehnaný plotem, protože je to památka. Vůbec víc věcí je tady obehnaných plotem, protože je to památka. Jedna ze zachovalých bran, divadlo, prostě logicky než aby na to koukali turisti, tak to raději obeženeme plotem.
Dáváme zase několikrát v různých čajovnách čaj, je vedro k padnutí, kolem šesté je ale už třeba být na hotelu a koukat na hokej, semifinále Česko-Kanada. Jak to dopadlo (1:6) asi víte. Žádná velká radost. Teda vlastně nakonec jo. V naší hotelové hospodě totiž točí pivo. Dáváme si k němu nějaké sýrové rolky a vlastně to byl příjemně strávený večer. Až na komáry a výsledek toho hokeje. A tedy cenu toho piva (asi 70 korun).











Den 17. - Neděle 29. května 2022Všechno dobré jednou končí. Na letiště to máme asi 100 kiláků, chceme tam být v jedenáct. Ráno snídaně, jako obvykle jen potěšil meloun, to jsme k snídani ještě neměli (vlastně vůbec žádné ovoce).
Bereme to kolem jezera, najíždíme na dálnici, přes nekřesťansky napálený most Osmangazi (říkáme mu červený most, protože v noci červeně svítí). Ještě než dojedeme na letiště, chceme se zastavit na okruhu Formule 1. Okruhy F1 jsou dvojího druhu. 1) pro lidi, 2) pro F1. Okruh typu 1 je přístupný, je tam nějaké muzeum, obchod se suvenýry, můžete si vylézt na tribunu, kouknout na cílovou rovinku, v ideálním případě se něčím po okruhu projet. Abú Dhabí, Kuala Lumpur, tak něco. A pak jsou okruhy, kde se nic neděje, okruh hlídá ochranka, aby ho někdo neukradl, a chcípl tam pes. Silverstone třeba. Nebo Istanbul. Takže pešek. Fotíme nějaké fotky z dálky, vlastně jen zabíjíme čas, a pak sedám za volant a mířím na Sabihu. Vrátit auto je výrazně jednodušší, než si ho půjčit, stačí jen se tu zorientovat, najít správné podzemní patro správných garáží, správnou půjčovnu, ukecat pohůnka že jako žádný limit 4000 kilometrů ani hovno (najeli jsme asi 6050 km) no a můžeme vypadnout do terminálu.
Co se musí nechat je systém samoodbavení u Pegasu. Přijdete k automatu, načtete pas, dáte zavazadlo na váhu, vyjede vám lístek, ten nalepíte na bágl. Bágl odnesete pár metrů na pás, ten si ho vcucne, znovu zváží, načte etiketu, a konec. Když chcete, můžete si i vytisknout papírový boarding pass. Automatů je dostatek (nikdo nečekal a bylo jich kopec volných), celé to máte při jedné osobě do dvou minut hotové i v turečtině (jde to přepnout do angličtiny, ale nějak jsme na to přišli až když bylo hotovo).
Celé to má jenom jednu nevýhodu, nedostanete od zavazadla žádné potvrzení, což může být v cílové destinaci problém, pokud a) vám zavazadlo nevyjede nebo b) tam zavazadla kontrolují oproti lístečkům. Nevíme, jak to řešit, asi bychom si alespoň příště vyfotili čárový kód na etiketě, než bychom bágly poslali do třídírny. Bohužel nám to došlo až příliš pozdě.
Lounge "Kepler" na Sabize je dost naprd salónek. Trávíme tam chvilku, mají tam jenom čaj a kafe, je to spíš takový předpokoj kapsulového hotelu. Ten by se mohl hodit, nevíme, jestli je za 8€ pro každého, za 8€ s Lounge Key nebo zadarmo s Lounge Key, každopádně dobrá cena pokud se potřebujete dospat, osprchovat nebo tak. My nepotřebujeme, tak jen chvíli kvasíme a pak jdeme do Simit Saray dát si oběd, v duty free utratit poslední peníze (podařilo se beze zbytku - Patrikovi už včera) a včas nastupujeme a letíme do Prahy.
ZávěrCo říci závěrem? Snad to, že mě Turecko překvapilo. Pořád je to rozvojovka a pořád jsou tam toulaví psi. To se asi hned tak nezmění. Ale co do hotelů, atrakcí, jídla se směle vyrovná Balkánu (i Řecku), v silniční infrastruktuře Balkán (i náš středo-východoevropský region) strčí do kapsy. Poměrně špatné je to s jazykovou vybaveností, nám ale vesměs stačilo umět bir-iki-üč (jedna, dvě, tři), názvy jídel, prosím, děkuji, ahoj a čau, kuře a maso. Merhaba. Iki tavuk dürüm, bir et dürüm, üč ayran, üč čaj (čaj se logicky řekne čaj, možná jsem to zapoměl zmínit). Tešekürler. Hoščakal. A domluvili jsme se všude. Skoro.
Ceny jsou vesměs příznivé, pouliční jídlo levné, pití taky, takže jsme obvykle dvě hodiny po snídani zastavili na benzínce, koupili si studené pití, pak si dali pití u oběda, kolem čtvrté se zase zastavili na něco, pak něco do ruky při prozkoumávání okolí hotelu, a pak k večeři čaj. Nebylo třeba držet pití v autě, protože v autě bylo vedro, stačilo ho pár minut nechat na slunci.
Kdybych měl ceny shrnout do tabulky:
Vstupné podle návštěvnosti zahraničními hosty 10-200 Kč (obvykle 20-70 Kč). Dá se koupit nějaký muzeum pas na celé Turecko (asi 1200 Kč), my jsme byli tak na hraně kdy by se nám asi už vyplatil, ale nevěděli jsme že existuje, přišli jsme na to, až když jsme měli dvě nejdražší věci, Pergamon a Efes, zaplacené. Pak bylo drahé ještě Pamukkale/Hierapolis.
Jídlo 20 Kč (kebab) až cca 120 Kč (porce na talíř)
Pití 3 deci plech 10-15 Kč
Pití 1 litr plast 15-20 Kč
Pivo v tekelu plech/sklo 30-45 Kč
Pytlík chipsů 10-20 Kč
Voda půllitr 2-10 Kč
Hotel dvojlůž. pokoj v lepším hotelu 500-1000 Kč
Benzín 32 Kč (po příletu) až 35 Kč při odletu (každým dnem zdražoval, ale zlepšoval se kurz)
Parkovné cca 5-10 Kč za hodinu, cca 70 Kč přes noc. Obvykle se ale parkovné nevybírá, jen v centrech měst a u památek, a to jen některých.
Myčku jsme řešili jenom jednou asi v půlce cesty, když jsme měli auto hodně zasrané po 20 kilometrech šotoliny. Platilo se mincema za vapku, asi lira za minutu. Potřebovali jsme asi 4 mince.
Celkově se nám vyplácela strategie neptat se na cenu a tvářit se, že vím přesně, kolik to stojí (po pár dnech zkušeností), tj. platím jen lehce větší bankovkou, než si myslím, že by to mělo stát. Platím za plechovku fanty, která obvykle stává osm, tak dám deset a tvářím se, že bych chtěl nazpět. Vyhýbali jsme se tak konverzaci o ceně, která jazykově není jednoduchá. Inteligentní Turek vám cenu ukáže na kalkulačce nebo mobilu.
Dálnice jsme platili 1200 Kč (platí se na konci v půjčovně, projíždí se pruhy HGS), z toho asi polovina je dvakrát červený most. Po placené (O) dálnici jsme jeli v podstatě celou trasu Istanbul-Izmir-Aydin, nějaký krátký úsek u Aksaraye, Gaziantep-Urfa a pak asi 70 km zpět před Istanbulem. Asi se dá počítat s korunou na kilometr. Z Eregli do Bolu jsme jeli po staré, časová úspora by byla nula (placené dálnice mají nesmyslně dlouhé nájezdy a sjezdy jako v Polsku). Jinak se nikde nic neplatilo, žádný tunel, most. Řídí se poměrně dobře a místní řidiči se obvykle chovají jako lidi. Častým nešvarem je jízda v protisměru (pomalu, obvykle po krajnici, krátké úseky v místech, kde je dělící pás a jet podle pravidel by cestu z 200 metrů natáhlo na mnoho kilometrů) a pak jízda na červenou, což je dost populární sport, hlavně na východě. Jednak se červená jezdí v řežimu "to ještě stihnu", někdy ale i jen tak, prostě není provoz, jedu, asi jako u nás chodci.
Největší raketa byl balón (150€), jinak jsme žádné atrakce neplatili, kromě "adrenalin parku" v Safranbolu kde to bylo cca 50 korun za atrakci, podobně výlety lodí po Vanu a Tigridu.
Za mě pozitivní body dostanou města, kde bych si dokázal přestavit žít: Batman, Erzurum, Bolu, asi bych nemusel (turisticky fajn, ale na život nevím) Diyarbakir, Urfa, Van, Igdir - beru v úvahu jenom města, kde jsme spali.
Určitě nedává smysl záměrně se vyhýbat Kurdistánu (chcete-li Jihovýchodní Anatolii), přišlo nám to tam úplně na pohodu, kdybyste nevěděli, tak nevíte. Akorát se místní ptají na nelogickou otázku, jestli mluvíme kurdsky dřív, než na nelogickou otázku, jestli mluvíme turecky. Což mimochodem má dvě strany: vypadáte jako místní. Není Turek jako Turek, Turecko je tak velké, že i s českým xichtem vás budou považovat za Turka, jen z nějakého severozápadního konce. V Kurdistánu je víc portrétů Erdogana a Tureckých vlajek (jména a vlajky na všech sloupích).